Oppimisprosessi
(Esimerksi tällainen oppimispäiväkirja voisi kurssin
tuotoksena syntyä)
Lähtötiedot ja ennakkokäsitykset
"Kotona olen kuvannut videokameralla erilaisia hienoja
juttuja lomilta ja harrastuksista. Joskus koulussa tehtiin pieni
elokuva, joka editoitiin itse analogisesti kopiomalla kameralta
VHS:lle. Videokameroista en tiedä muuta kuin, että nykyisin
kameran ostajan ei kannata harkitakaan muuta kuin digitaalista videokameraa.
Ne ei maksa kovin paljon, jos on kotona melko uusi tietokone voi
omia videoita editoida helposti itsekin. Videoeditoinnista en tiedä
oikeastaan mitään, mutta luulen editoinnin olevan hauskaa.
Olisi hienoa leikellä omista vanhoista videoista kooste, johon
voisi liittää tekstitystä sekä mahdollisesti
skannata vanhoja valokuvia, joita voisi myös käyttää.
Harrastan itse trumpetin soittoa, joten olisi hienoa äänittää
omaa soittoa videon taustamusiikiksi. Haluaisin saada editoimani
videon sellaiseen muotoon CD-ROM:lle, että kaikki sukulaiset
ja kaverit voisivat katsoa sen omalla tietokoneella. Joitakin pieniä
videopätkiä voisi tehdä myös sellaisiksi, että
ne toimisivat kohtuullisen nopeasti myös nettisivuillani. Videoformaateista
tiedän, että DVD-laatu vie paljon tilaa ja mpeg-video
on melko hyvä rompulla. Tavalliset multimedia-romppujen videot
ovat melko surkean laatuisia ja nykiviä."
Ongelmien määrittely
Kun pohdiskelin videoedioinnissa minua eniten kiinnostavia juttuja,
sain aikaiaseksi seuraavan listan ongelmista, jotka haluaisin ratkaista
tällä kurssilla. Kuvauksen ja videokameroiden sijaan päätin
keskittyä editointiin ja vektorianimaation soveltamiseen videoetuotannossa.
- miten erilaisilta videokaseteilta (VHS, MiniDV) saadaan video
kaapattua tietokoneen kovalevylle?
- millaisilla asetuksissa videoeditointiprojektini pitäisi
tehdä, jos haluan tallentaa lopputuloksen DV-kasetin lisäksi
myös MPEG2-muotoon DVD-levylle?
- mitä erilaista aineistoa voin videoeditointiprojektiini
tuoda?
- miten tekstejä voi tehdä ja miten niistä saa
taustan läpinäkyväksi?
- miten saan hidastettua leikkeen 50 % alkuperäisestä
nopeudesta?
- miten videoleikkeen saa näkymään "takaperin"?
- miten videleikkeelle tai still-kuvalle luodaan liike-efekti?
- miten videoleikkeelle voidaan sovelta yhtä aikaa useita
suotimia?
- miten videosuotimen vaikutuksen voi kohdistaa tiettyyn kuvan
osaan?
- miten erilaisia valinta- ja leikkaustyökaluja käytetään?
- miten saan videoleikkeeseen sinertävän sävyn?
- millaisia tehosteita videoleikkeille voidaan tehdä Premieressä?
- miten saan kaksi tai useampaa videoleikettä samaan kuvaan
niin, että ne sulautuvat toisiinsa ilman selvää
rajaa?
- millaisia vaihtotehosteita on käytettävissä ja
voidaanko niitä käyttää kaikille videoraidoille?
- miten ääni tuodaan Premiereen ja miten ääntä
voi editoida?
- miten saan monta videoleikettä päällekkäin
niin, että kaikki näkyvät osittain toistensa läpi?
- miten voin tuoda vektorianiamaatiota (esim. Flash) videoprojektiin?
- näkyvätkö kaikkii Premieren suotimet ja vaihtoefektit
reaaliaikaisena Monitor-ikkunassa tai ulkoisessa editointimonitorissa?
- miten saan valmiin videon tallennettua mahdollisimman hyvin
pakatuksi web-videoksi? Mitä formaattia kannattaisi käyttää?
Tutkimusprosessi
Seuraavaksi tutustuin alustavasti kurssin teoria-aineistoon ja esimerkkeihin
sekä Internetin tietolähteisiin. Sitten lueskelin vähän
tarkemmin läpi minua kiinnostavat aihepiirit. Internetistä
löysin muutamia erittäin hyviä sivustoja ja käyttäjäfoorumeita,
joista voisi olla jatkossa paljonkin hyötyä. Muutamia
asioita kysäisin keskustelupalstoilta ja jonkin verran keskustelin
videokorteista ja editoinnin mahdollisuuksista myös opettajan
kanssa. Käytin aikaa tähän perusteiden hahmottamiseen
yhteensä noin 8 tuntia.
Harjoitteluvaihe
Olin jo ennen ongelmien määrittelyä vilkaissut parikin
kertaa Adobe Premieren käyttöliittymää sekä
vilkaissut kurssiaineiston editoinnin demovideoita. Ennen harjoitusprojektin
aloittamista ajattelin kuitenkin kokeilla mitä kaikkea Premierellä
voikaan tehdä. Tein kurssimateriaalin harjoitustehtävät
sekä joitakin omia kokeiluja, jotka liittyivät aiemmin
määrittelemiini ongelmiin.
Harjoitusprojektin suunnittelu
Aluksi mietin mahdollisia projektiaiheita yhdessä kavereiden
kanssa ja kysäsin ideoita myös kotona, onhan meillä
valtava videarkisto ulkomaanmatkoilta, urheilukisoista ja perhejuhlista.
Koska olen erittäin kiinnostunut mainosalasta, päätin
tehdä projektina jonkilaisen mainoksen. Aihepiirin ideoinnissa
mietin mahdollisia kuvaustarpeita sekä kotoa mahdollisesti
löytyvää materiaalia. Lisäksi tutkin pikaisesti
mitä videomateriaalia oli tarjolla kurssin harjoitusaineistossa.
Pistin aluksi ideamyllyn pyörimään ja keksin 10 mahdollista
mainosvideon aihetta:
- Oman auton myyntimainos
- Tapaturmavakuutuksen mainos
- Matkailumainos
- Kalastusvälinemainos
- Vaatemainos
- Suklaamainos
- Digikameran mainos
- Kännykkäoperaattorin imagomainos
- Luonnonsuojelujärjestön mainos
- Kodinelektroniikan tuotemainos
Lopulta valitsin aiheekseni digikameran mainoksen, johon ajattelin
saavani sopivasti aineistoa eri lähteistä. Projektia varten
pitäisi kuvata vain joitakin otoksia kamerasta BlueScreen taustakangasta
vasten sekä irrallaan että kuvaajan kanssa. Kameran teknisiä
tietoja voi helposti esittää Flash-animaatiolla.
Harjoitusprojektin toteutus
Aluksi perehdyin oppimateriaalin harjoitusprojektiohjeisiin ja
laadin projektilleni kokonaissuunnitelman, joka sisälsi
seuraavat osat
1 Suunnittelu ja käsikirjoitus (tähän aikaa 6 tuntia)
a) idean täsmennys, mainostettavan kameran valinta
b) mainoksen kohderyhmä ja mainoksen peruslupaus ja sitä
tukevat argumentit
c) aiheeseen sopivien otosten valinta harjoitusaineistosta
d) alustava käsikirjoitus Mindmappina:
- intro, tarina ja lopetus
- kunkin osan otosten aiheet ja kestot sekunteina
- suunnitelma selostuksista, musiikista ja muista äänistä
2 Kuvaus- ja äänitys (kuvaukset 4 , äänitys
4, animaatiot 8 tuntia)
a) suunnitelma projektiin tarvittavan uuden video-, ääni-,
animaatio- ja kuva-aineiston tuottamista
b) kuvausten ja äänitysten aikataulu ja tarvittavat avustajat
ja materiaalit
3 Editointi ja julkaisuformaatit (editointiin varattava 20-25 tuntia)
a) editoinnin periaatteet
- graafiset ratkaisut (logot, filtterit, vaihtotehosteet)
- moniraitaisuuden soveltaminen, bluescreen -taustan häivytyksen
soveltaminen
- täsmennetty leikkaussuunnitelma MindManagerilla:
puumainen kokonaisrakenne, jossa kukin otos omana oksanaan, joihin
liittyvät täsmennykset tekstimuotoisena muistiinpanona
(notes)
b) julkaisuformaatit, arvio mahdollisen web-julkaisun tiedostokoosta
ja latausajasta esim. ISDN/ADSL -yhteydellä
Sen jälkeen aloitin projektin toteutuksen. Vaikein ja tuskallisin
vaihe oli suunnittelu, mutta ideoiden loksahdettua paikoilleen käsikirjoitukseksi
toteutus olikin huomattavasti hauskempaa. Editointivaihe meni odotettua
helpommin, kun oli varsin selvä suunnitelma mitä aikoi
tehdä. Teknisiä ongelmia ei juurikaan ollut, koska olin
jo sen verran ehtinyt kokeilemaan editoinnin niksejä harjoitteluvaiheessa.
Itsearviointi
Kirjallinen itsearviointini omasta työskentelystäni:
Kurssin oli varsin kiinnostava, työläs, haastava sekä
lopulta varsin hauska. Motivaationi oli alusta alkaen varsin korkealla,
koska pystyin soveltamaan omia vahvuuksiani varsin monipuolisesti
(kuvauksellisuus, mainostuotanto, kuvankäsittely, animaatio,
tietotekninen perusta, nopea uusien ohjelmistojen omaksuminen).
Oli varsin mielenkiintoista, että pystyin asettamaan konkreettisia
tavoitteita sekä omalle oppimiselle ja myös toteamaan
niissä onnistuminen. Mainosvideon suunnittelu oli kaikkein
vaikeinta, mutta ideoiden löytyisen jälkeen loppu meni
helposti ja uskalsin varsin rohkeasti kokeilla editoinnin monipuolisia
mahdollisuuksia soveltaen moniraitaeditointia, läpinäkyviä
taustoja ja Flash-animaation liittämistä projektiini.
Editoinnin osaltakin saavutin tavoitteeni melko hyvin, mutta koko
ajan tuli uusia asioita ja ideoita vastaan, joihin olisi jatkossa
kiva perehtyä tarkemmin. Graafisia ratkaisuja voisi parantaa
ajan kanssa vielä huomattavasti, mutta kurssin aikatauluun
nähden olen varsin tyytyväinen lopputulokseen. Videoeditoinnissa
on vielä runsaasti oppimista, kun työkalujen käyttö
on vielä varsin kömpelöä ja editointisilmän
kehittyminen vasta alussa. Usein vaihtojen ja filttereiden kanssa
joutui pelaamaan varsin pitkään ennen kuin lopputulos
näytti hyvältä eikä häirinnyt pilannut
taiteellista vaikutelmaa.
Itsearvio (numeroilla 1-5) osaamisestani eri osa-alueilla
- digitaalinen video ja videokamerat: 4
- videon suunnittelu ja käsikirjoitus: 4
- videoeditointi: 5
- julkaisumuodot: 4
|