Oppimisprosessi

(Esimerksi tällainen oppimispäiväkirja voisi kurssin tuotoksena syntyä)

Lähtötiedot ja ennakkokäsitykset
"Kotona olen kuvannut videokameralla erilaisia hienoja juttuja lomilta ja harrastuksista. Joskus koulussa tehtiin pieni elokuva, joka editoitiin itse analogisesti kopiomalla kameralta VHS:lle. Videokameroista en tiedä muuta kuin, että nykyisin kameran ostajan ei kannata harkitakaan muuta kuin digitaalista videokameraa. Ne ei maksa kovin paljon, jos on kotona melko uusi tietokone voi omia videoita editoida helposti itsekin. Videoeditoinnista en tiedä oikeastaan mitään, mutta luulen editoinnin olevan hauskaa. Olisi hienoa leikellä omista vanhoista videoista kooste, johon voisi liittää tekstitystä sekä mahdollisesti skannata vanhoja valokuvia, joita voisi myös käyttää. Harrastan itse trumpetin soittoa, joten olisi hienoa äänittää omaa soittoa videon taustamusiikiksi. Haluaisin saada editoimani videon sellaiseen muotoon CD-ROM:lle, että kaikki sukulaiset ja kaverit voisivat katsoa sen omalla tietokoneella. Joitakin pieniä videopätkiä voisi tehdä myös sellaisiksi, että ne toimisivat kohtuullisen nopeasti myös nettisivuillani. Videoformaateista tiedän, että DVD-laatu vie paljon tilaa ja mpeg-video on melko hyvä rompulla. Tavalliset multimedia-romppujen videot ovat melko surkean laatuisia ja nykiviä."

Ongelmien määrittely
Kun pohdiskelin videoedioinnissa minua eniten kiinnostavia juttuja, sain aikaiaseksi seuraavan listan ongelmista, jotka haluaisin ratkaista tällä kurssilla. Kuvauksen ja videokameroiden sijaan päätin keskittyä editointiin ja vektorianimaation soveltamiseen videoetuotannossa.

  • miten erilaisilta videokaseteilta (VHS, MiniDV) saadaan video kaapattua tietokoneen kovalevylle?
  • millaisilla asetuksissa videoeditointiprojektini pitäisi tehdä, jos haluan tallentaa lopputuloksen DV-kasetin lisäksi myös MPEG2-muotoon DVD-levylle?
  • mitä erilaista aineistoa voin videoeditointiprojektiini tuoda?
  • miten tekstejä voi tehdä ja miten niistä saa taustan läpinäkyväksi?
  • miten saan hidastettua leikkeen 50 % alkuperäisestä nopeudesta?
  • miten videoleikkeen saa näkymään "takaperin"?
  • miten videleikkeelle tai still-kuvalle luodaan liike-efekti?
  • miten videoleikkeelle voidaan sovelta yhtä aikaa useita suotimia?
  • miten videosuotimen vaikutuksen voi kohdistaa tiettyyn kuvan osaan?
  • miten erilaisia valinta- ja leikkaustyökaluja käytetään?
  • miten saan videoleikkeeseen sinertävän sävyn?
  • millaisia tehosteita videoleikkeille voidaan tehdä Premieressä?
  • miten saan kaksi tai useampaa videoleikettä samaan kuvaan niin, että ne sulautuvat toisiinsa ilman selvää rajaa?
  • millaisia vaihtotehosteita on käytettävissä ja voidaanko niitä käyttää kaikille videoraidoille?
  • miten ääni tuodaan Premiereen ja miten ääntä voi editoida?
  • miten saan monta videoleikettä päällekkäin niin, että kaikki näkyvät osittain toistensa läpi?
  • miten voin tuoda vektorianiamaatiota (esim. Flash) videoprojektiin?
  • näkyvätkö kaikkii Premieren suotimet ja vaihtoefektit reaaliaikaisena Monitor-ikkunassa tai ulkoisessa editointimonitorissa?
  • miten saan valmiin videon tallennettua mahdollisimman hyvin pakatuksi web-videoksi? Mitä formaattia kannattaisi käyttää?

Tutkimusprosessi
Seuraavaksi tutustuin alustavasti kurssin teoria-aineistoon ja esimerkkeihin sekä Internetin tietolähteisiin. Sitten lueskelin vähän tarkemmin läpi minua kiinnostavat aihepiirit. Internetistä löysin muutamia erittäin hyviä sivustoja ja käyttäjäfoorumeita, joista voisi olla jatkossa paljonkin hyötyä. Muutamia asioita kysäisin keskustelupalstoilta ja jonkin verran keskustelin videokorteista ja editoinnin mahdollisuuksista myös opettajan kanssa. Käytin aikaa tähän perusteiden hahmottamiseen yhteensä noin 8 tuntia.

Harjoitteluvaihe
Olin jo ennen ongelmien määrittelyä vilkaissut parikin kertaa Adobe Premieren käyttöliittymää sekä vilkaissut kurssiaineiston editoinnin demovideoita. Ennen harjoitusprojektin aloittamista ajattelin kuitenkin kokeilla mitä kaikkea Premierellä voikaan tehdä. Tein kurssimateriaalin harjoitustehtävät sekä joitakin omia kokeiluja, jotka liittyivät aiemmin määrittelemiini ongelmiin.

Harjoitusprojektin suunnittelu
Aluksi mietin mahdollisia projektiaiheita yhdessä kavereiden kanssa ja kysäsin ideoita myös kotona, onhan meillä valtava videarkisto ulkomaanmatkoilta, urheilukisoista ja perhejuhlista. Koska olen erittäin kiinnostunut mainosalasta, päätin tehdä projektina jonkilaisen mainoksen. Aihepiirin ideoinnissa mietin mahdollisia kuvaustarpeita sekä kotoa mahdollisesti löytyvää materiaalia. Lisäksi tutkin pikaisesti mitä videomateriaalia oli tarjolla kurssin harjoitusaineistossa. Pistin aluksi ideamyllyn pyörimään ja keksin 10 mahdollista mainosvideon aihetta:

  • Oman auton myyntimainos
  • Tapaturmavakuutuksen mainos
  • Matkailumainos
  • Kalastusvälinemainos
  • Vaatemainos
  • Suklaamainos
  • Digikameran mainos
  • Kännykkäoperaattorin imagomainos
  • Luonnonsuojelujärjestön mainos
  • Kodinelektroniikan tuotemainos

Lopulta valitsin aiheekseni digikameran mainoksen, johon ajattelin saavani sopivasti aineistoa eri lähteistä. Projektia varten pitäisi kuvata vain joitakin otoksia kamerasta BlueScreen taustakangasta vasten sekä irrallaan että kuvaajan kanssa. Kameran teknisiä tietoja voi helposti esittää Flash-animaatiolla.

Harjoitusprojektin toteutus

Aluksi perehdyin oppimateriaalin harjoitusprojektiohjeisiin ja laadin projektilleni kokonaissuunnitelman, joka sisälsi seuraavat osat

1 Suunnittelu ja käsikirjoitus (tähän aikaa 6 tuntia)
a) idean täsmennys, mainostettavan kameran valinta
b) mainoksen kohderyhmä ja mainoksen peruslupaus ja sitä tukevat argumentit
c) aiheeseen sopivien otosten valinta harjoitusaineistosta
d) alustava käsikirjoitus Mindmappina:
- intro, tarina ja lopetus
- kunkin osan otosten aiheet ja kestot sekunteina
- suunnitelma selostuksista, musiikista ja muista äänistä

2 Kuvaus- ja äänitys (kuvaukset 4 , äänitys 4, animaatiot 8 tuntia)
a) suunnitelma projektiin tarvittavan uuden video-, ääni-, animaatio- ja kuva-aineiston tuottamista
b) kuvausten ja äänitysten aikataulu ja tarvittavat avustajat ja materiaalit

3 Editointi ja julkaisuformaatit (editointiin varattava 20-25 tuntia)
a) editoinnin periaatteet
- graafiset ratkaisut (logot, filtterit, vaihtotehosteet)
- moniraitaisuuden soveltaminen, bluescreen -taustan häivytyksen soveltaminen
- täsmennetty leikkaussuunnitelma MindManagerilla:
puumainen kokonaisrakenne, jossa kukin otos omana oksanaan, joihin liittyvät täsmennykset tekstimuotoisena muistiinpanona (notes)
b) julkaisuformaatit, arvio mahdollisen web-julkaisun tiedostokoosta ja latausajasta esim. ISDN/ADSL -yhteydellä

Sen jälkeen aloitin projektin toteutuksen. Vaikein ja tuskallisin vaihe oli suunnittelu, mutta ideoiden loksahdettua paikoilleen käsikirjoitukseksi toteutus olikin huomattavasti hauskempaa. Editointivaihe meni odotettua helpommin, kun oli varsin selvä suunnitelma mitä aikoi tehdä. Teknisiä ongelmia ei juurikaan ollut, koska olin jo sen verran ehtinyt kokeilemaan editoinnin niksejä harjoitteluvaiheessa.

Itsearviointi

Kirjallinen itsearviointini omasta työskentelystäni:

Kurssin oli varsin kiinnostava, työläs, haastava sekä lopulta varsin hauska. Motivaationi oli alusta alkaen varsin korkealla, koska pystyin soveltamaan omia vahvuuksiani varsin monipuolisesti (kuvauksellisuus, mainostuotanto, kuvankäsittely, animaatio, tietotekninen perusta, nopea uusien ohjelmistojen omaksuminen). Oli varsin mielenkiintoista, että pystyin asettamaan konkreettisia tavoitteita sekä omalle oppimiselle ja myös toteamaan niissä onnistuminen. Mainosvideon suunnittelu oli kaikkein vaikeinta, mutta ideoiden löytyisen jälkeen loppu meni helposti ja uskalsin varsin rohkeasti kokeilla editoinnin monipuolisia mahdollisuuksia soveltaen moniraitaeditointia, läpinäkyviä taustoja ja Flash-animaation liittämistä projektiini. Editoinnin osaltakin saavutin tavoitteeni melko hyvin, mutta koko ajan tuli uusia asioita ja ideoita vastaan, joihin olisi jatkossa kiva perehtyä tarkemmin. Graafisia ratkaisuja voisi parantaa ajan kanssa vielä huomattavasti, mutta kurssin aikatauluun nähden olen varsin tyytyväinen lopputulokseen. Videoeditoinnissa on vielä runsaasti oppimista, kun työkalujen käyttö on vielä varsin kömpelöä ja editointisilmän kehittyminen vasta alussa. Usein vaihtojen ja filttereiden kanssa joutui pelaamaan varsin pitkään ennen kuin lopputulos näytti hyvältä eikä häirinnyt pilannut taiteellista vaikutelmaa.

Itsearvio (numeroilla 1-5) osaamisestani eri osa-alueilla
- digitaalinen video ja videokamerat: 4
- videon suunnittelu ja käsikirjoitus: 4
- videoeditointi: 5
- julkaisumuodot: 4