KULUTTAJAN OIKEUDET

Kuluttaja tarkoittaa ihmistä, joka ostaa ja käyttää jotakin tavaraa tai palvelua. Kuluttajansuojalaki suojaa ihmisiä, jos tavaran myyjä esimerkiksi mainostaa tavaraa väärin tai tavarassa on jokin vika.

Kuluttajansuojalaki on tavallista ostajaa varten. Se on ihmiselle, joka ostaa tavaroita ja palveluja itselle tai perheelle. Kaupan tekee tavallinen ostaja ja yrittäjä.

Jos haluat kysyä neuvoja, niitä antaa kunnan kuluttajaneuvoja. Jos myyjä ja ostaja eivät ole samaa mieltä kaupasta, ostaja voi tehdä valituksen kuluttajavalituslautakuntaan.

Kun ostat tavaran tai palvelun, sinä teet sopimuksen yrittäjän kanssa. Sinun velvollisuutesi on maksaa tavaran tai palvelun hinta tiettynä aikana. Tavaran tai palvelun täytyy olla hyvä ja ostajan täytyy saada se tiettynä aikana. Ostaja ja yrittäjä eivät saa yksin muuttaa sopimusta. 

Ostaja ei voi esimerkiksi sanoa, että hän ei maksa tavaraa vaan tuo sen takaisin kauppaan. Monet liikkeet ja tavaratalot antavat ostajan vaihtaa tavaran tai palauttaa sen. Liikkeen ei tarvitse tehdä niin, vaan se on vapaaehtoinen asiakaspalvelu.

Jos myyjä tulee kotiisi ja myy sinulle tavaran, sinulla on oikeus peruuttaa kauppa 14 päivän aikana. Sinä voit peruuttaa sen esimerkiksi puhelimella. Samalla tavalla voit peruuttaa postimyyntikaupan, puhelinkaupan, nettikaupan ja TV-kaupan.

Tavarassa tai palvelussa on vika

Jos tavarassa on vika, sinulla on oikeus saada siitä korvaus. Tavarassa on vika, jos
  • sitä ei voi käyttää
  • se on erilainen kuin mainoksessa
  • se menee rikki liian nopeasti
  • tavarassa ei ole hyviä käyttöohjeita
  • tavaraa tai palvelua ei tehdä ammattitaitoisesti

Kun tavarassa tai palvelussa on vika, sinun täytyy ensin soittaa tai mennä myyjän luokse puhumaan asiasta. Usein tavarassa on takuuaika. Se tarkoittaa, että tavaran voi tuoda takaisin, jos siinä on takuuaikana virhe. Ostajan täytyy näyttää, että hän itse ei ole rikkonut tavaraa.

Ostaja voi yrittää palauttaa tavaran myös takuuajan jälkeen. Kuluttajansuojalaki suojaa ostajaa myös takuuajan jälkeen.

Jos myyjä ei anna sinulle tavaraa tai palvelua tiettynä aikana, joka on sopimuksessa, sinä voit antaa myyjälle vähän lisäaikaa. Jos lisäaika ei myyjälle riitä, sinä voit sanoa, että sinä et halua tehdä kauppaa.

Kun teet kauppaa myyjän kanssa, sinun täytyy maksaa se hinta, jonka yritys pyytää. Jos myyjä ja ostaja sopivat hinnan, se täytyy silloin aina maksaa. Joskus myyjä voi tehdä kustannusarvion. Hinta voi olla silloin vähän suurempi, kuin kustannusarvioissa sanotaan, jos siihen on hyvä syy. Jos hinta on paljon enemmän kuin muilla saman alan yrittäjillä, hintaa voidaan muuttaa.

Jos et ole tyytyväinen tavaraan tai palveluun, sinun täytyy kertoa se nopeasti myyjälle. Jos myyjä sanoo, että hän ei korvaa tavaraa sinulle, voit mennä kuluttajaneuvojan luokse. Muista, että et saa käyttää tavaraa tämän jälkeen!

Korvaus



Jos tavarassa on vika, sinulla on oikeus pyytää, että myyjä korjaa vian tai vaihtaa tavaran uuteen tavaraan. Myyjällä on oikeus ensin korjata vika. Saat uuden tavaran, jos vikaa ei voi korjata. Myyjän täytyy korjata vika heti. Myyjän täytyy myös maksaa kaikki maksut, jotka tulevat siitä, että hän korjaa vian.

Jos myyjä ei korjaa vikaa tai anna uutta tavaraa, voit pyytää alennusta hintaan. Jos vika on suuri, voit pyytää, että koko kauppa täytyy peruuttaa. Jos et ole varma, mitä sinun täytyy tehdä, voit mennä kuluttajaneuvojan luokse ja pyytää apua.

Jos tavarassa tai palvelussa on vika ja sinun täytyy soittaa esimerkiksi puhelimella asian takia, sinä voit saada myyjältä korvauksen. Tällainen korvaus voi olla esimerkiksi puhelin-, matka- ja postimaksut. Sinä et voi saada korvausta siitä, että sinulle tuli huonosta kaupasta paha mieli.

Joskus sopimuksessa lukee, että tavaran tai palvelun myyjän täytyy maksaa korvausta, jos kauppa myöhästyy. Silloin sinun on helppo sanoa, että haluat korvauksen ja myyjän täytyy se maksaa.

Jos tavarassa tai palvelussa on vika, sinun ei tarvitse maksaa koko hintaa kaupasta vaan voit odottaa, että myyjä korjaa ensin tavaran. Kuluttajaneuvojalta voit kysyä, paljonko sinun täytyy maksaa tavaran hinnasta.

Tavaran hinta

Kun myyjä mainostaa tavaraa, hänen täytyy kertoa kaikki tärkeät asiat tavarasta tai palvelusta. Ostajan täytyy selvästi nähdä, mikä on tavaran tai palvelun hinta. Ostajan täytyy myös nähdä, mikä on esimerkiksi tavaran kilohinta, metrihinta jne. Kun ostat esimerkiksi lihaa, hinnassa täytyy näkyä kilohinta ja tavaran myyntihinta.

Tietoa kuluttajasuojasta, Kuluttajavirasto

Suomen kuluttajaliitto ry

Kantarelli 10 €/kg
Sanasto:
  1. kuluttaja (ihminen, joka ostaa tai käyttää jotakin tavaraa tai palvelua)
  2. oikeus (laki sanoo, että saa tehdä jotakin)
  3. palvelu, palveleminen (palvelualoja on esimerkiksi hotelli-, ravintola-, hoitoala)
  4. suojata, turvata
  5. mainostaa (tehdä mainos esimerkiksi lehteen; ilmoitus, jossa myyjä kertoo, millaista tavaraa hän myy)
  6. vika, virhe, puute
  7. kuluttajaneuvoja (ihminen, joka auttaa, kun ostajalla on ongelmia)
  8. samaa mieltä, yhtä mieltä (ajatella samalla tavalla jostakin) <-> eri mieltä
  9. tehdä valitus, valittaa (tehdä ilmoitus, että tavara tai palvelu on huono ja pyytää korvausta)
  10. lautakunta (ryhmä ihmisiä, jotka päättävät asioista)
  11. kuluttajavalituslautakunta (ryhmä ihmisiä, jotka käsittelevät kuluttajien valituksia)
  12. palauttaa (antaa takaisin; palauttaa esimerkiksi kirjaston kirja)
  1. vapaaehtoinen (ei ole pakko tehdä jotakin) <-> pakollinen
  2. asiakaspalvelu (ihmisten palveleminen esimerkiksi kaupassa)
  3. peruuttaa (purkaa sopimus; lopettaa sopimus; sanoa, että ei enää halua jotakin)
  4. korvaus (korvaus voi olla esimerkiksi raha tai uusi tavara)
  5. mainos, reklaami (ilmoitus jostakin tavarasta tai palvelusta)
  6. käyttöohje (neuvo, millä tavalla tavaraa täytyy käyttää)
  7. ammattitaitoinen, pätevä (ihminen, joka osaa ammatin hyvin)
  8. takuuaika (aika, kun myyjä sanoo, että tavaran voi tuoda takaisin, jos se on huono)
  9. rikkoa, hajottaa
  10. kustannusarvio (myyjä laskee, mitä tavara tai palvelu ehkä maksaa)
  11. syy, peruste
  12. tyytyväinen (pitää jotakin hyvänä) <-> tyytymätön
  13. alennus, ale, tarjous (myyjä ottaa hinnasta vähän pois)
  14. kilo, kg
  15. metri, m
  16. myyntihinta (se hinta, jolla myyjä myy tavaran ostajalle)

Tehtävät