KULUTTAJAN OIKEUDET
|
Kuluttaja tarkoittaa ihmistä, joka ostaa ja käyttää
jotakin tavaraa tai palvelua. Kuluttajansuojalaki suojaa ihmisiä,
jos tavaran myyjä esimerkiksi mainostaa tavaraa väärin tai
tavarassa on jokin vika. Kuluttajansuojalaki on tavallista ostajaa varten. Se on ihmiselle, joka ostaa tavaroita ja palveluja itselle tai perheelle. Kaupan tekee tavallinen ostaja ja yrittäjä. Jos haluat kysyä neuvoja, niitä antaa kunnan kuluttajaneuvoja. Jos myyjä ja ostaja eivät ole samaa mieltä kaupasta, ostaja voi tehdä valituksen kuluttajavalituslautakuntaan. |
|
Kun ostat tavaran tai palvelun, sinä teet sopimuksen yrittäjän
kanssa. Sinun velvollisuutesi on maksaa tavaran tai palvelun hinta
tiettynä aikana. Tavaran tai palvelun täytyy olla hyvä ja ostajan
täytyy saada se tiettynä aikana. Ostaja ja yrittäjä eivät saa yksin
muuttaa sopimusta.
Ostaja ei voi esimerkiksi sanoa, että hän ei maksa tavaraa vaan tuo sen takaisin kauppaan. Monet liikkeet ja tavaratalot antavat ostajan vaihtaa tavaran tai palauttaa sen. Liikkeen ei tarvitse tehdä niin, vaan se on vapaaehtoinen asiakaspalvelu. Jos myyjä tulee kotiisi ja myy sinulle tavaran, sinulla on oikeus peruuttaa kauppa 14 päivän aikana. Sinä voit peruuttaa sen esimerkiksi puhelimella. Samalla tavalla voit peruuttaa postimyyntikaupan, puhelinkaupan, nettikaupan ja TV-kaupan. |
Tavarassa tai palvelussa on vika
|
Jos tavarassa on vika, sinulla on oikeus saada siitä korvaus.
Tavarassa on vika, jos
Kun tavarassa tai palvelussa on vika, sinun täytyy ensin soittaa tai
mennä myyjän luokse puhumaan asiasta. Usein tavarassa on takuuaika.
Se tarkoittaa, että tavaran voi tuoda takaisin, jos siinä on takuuaikana
virhe. Ostajan täytyy näyttää,
että hän itse ei ole rikkonut tavaraa. |
|
Ostaja voi yrittää palauttaa tavaran myös
takuuajan jälkeen. Kuluttajansuojalaki suojaa ostajaa myös takuuajan
jälkeen.
Jos myyjä ei anna sinulle tavaraa tai palvelua tiettynä aikana, joka on sopimuksessa, sinä voit antaa myyjälle vähän lisäaikaa. Jos lisäaika ei myyjälle riitä, sinä voit sanoa, että sinä et halua tehdä kauppaa. Kun teet kauppaa myyjän kanssa, sinun täytyy maksaa se hinta, jonka yritys pyytää. Jos myyjä ja ostaja sopivat hinnan, se täytyy silloin aina maksaa. Joskus myyjä voi tehdä kustannusarvion. Hinta voi olla silloin vähän suurempi, kuin kustannusarvioissa sanotaan, jos siihen on hyvä syy. Jos hinta on paljon enemmän kuin muilla saman alan yrittäjillä, hintaa voidaan muuttaa. Jos et ole tyytyväinen tavaraan tai palveluun, sinun täytyy kertoa se nopeasti myyjälle. Jos myyjä sanoo, että hän ei korvaa tavaraa sinulle, voit mennä kuluttajaneuvojan luokse. Muista, että et saa käyttää tavaraa tämän jälkeen! |
|
Korvaus
|
Jos tavarassa on vika, sinulla on oikeus pyytää, että myyjä korjaa vian tai vaihtaa tavaran uuteen tavaraan. Myyjällä on oikeus ensin korjata vika. Saat uuden tavaran, jos vikaa ei voi korjata. Myyjän täytyy korjata vika heti. Myyjän täytyy myös maksaa kaikki maksut, jotka tulevat siitä, että hän korjaa vian. Jos myyjä ei korjaa vikaa tai anna uutta tavaraa, voit pyytää alennusta
hintaan. Jos vika on suuri, voit pyytää, että koko kauppa täytyy
peruuttaa. Jos et ole varma, mitä sinun täytyy tehdä, voit mennä
kuluttajaneuvojan luokse ja pyytää apua. Jos tavarassa tai palvelussa on vika ja sinun täytyy soittaa
esimerkiksi puhelimella asian takia, sinä voit saada myyjältä
korvauksen. Tällainen korvaus voi olla esimerkiksi puhelin-, matka- ja
postimaksut. Sinä et voi saada korvausta siitä, että sinulle tuli
huonosta kaupasta paha mieli. Joskus sopimuksessa lukee, että tavaran tai palvelun myyjän täytyy
maksaa korvausta, jos kauppa myöhästyy. Silloin sinun on helppo sanoa,
että haluat korvauksen ja myyjän täytyy se maksaa. Jos tavarassa tai palvelussa on vika, sinun ei tarvitse maksaa koko hintaa kaupasta vaan voit odottaa, että myyjä korjaa ensin tavaran. Kuluttajaneuvojalta voit kysyä, paljonko sinun täytyy maksaa tavaran hinnasta. |
![]() |
|
![]() |
Tavaran hinta
![]() |
Kun myyjä mainostaa tavaraa, hänen täytyy
kertoa kaikki tärkeät asiat tavarasta tai palvelusta. Ostajan täytyy
selvästi nähdä, mikä on tavaran tai palvelun hinta. Ostajan täytyy
myös nähdä, mikä on esimerkiksi tavaran kilohinta, metrihinta
jne. Kun ostat esimerkiksi lihaa, hinnassa täytyy näkyä kilohinta ja
tavaran myyntihinta.
Tietoa kuluttajasuojasta, Kuluttajavirasto |
Kantarelli 10 €/kg |
Sanasto:
|
|