ULOSOTTO

Ihmisten maksuhäiriöt lisääntyivät 1990-luvulla. Yksi syy siihen oli työttömyys. Lisäksi velkaa oli helppo ottaa. Jos yksityinen ihminen tai yritys ei maksa velkaa, menee velka ulosottoon. Yksityisellä ihmisellä velkaa voi tulla esimerkiksi siitä, että hän ostaa tavaraa luottokortilla tai osamaksulla tai hän ei maksa päivähoito- ja terveyskeskusmaksuja jne. Joka vuosi noin 500 000 ihmistä saa perimistoimistosta maksukehotuksen.

 

Perintätoimisto lähettää asiakkaalle maksukehotuksen. Jos velkaa ei makseta, perintätoimisto ottaa velan palkasta tai eläkkeestä jne. Omaisuutta voidaan myös myydä. Velka on silloin ulosotossa. Jos lasku menee perintätoimistolle, laskuun tulee aina lisää perintämaksut ja korko. Lasku on silloin paljon isompi kuin alussa.

 

Perintätoimisto toivoo, että henkilö maksaa laskun vapaaehtoisesti. Jos rahaa ei ole, on tärkeää ottaa yhteys perintätoimistoon.  Silloin voi tehdä maksusuunnitelman perintätoimiston kanssa. Silloin ei laskua tarvitse maksaa kokonaan heti vaan osissa.

 

Jos perintätoimisto ei saa rahaa velkaan, henkilö joutuu maksuhäiriölistalle. Tämän jälkeen hän ei saa luottoa eli velkaa mistään. Hän on silloin luottokelvoton.

 

Jos henkilö joutuu maksuhäiriölistalle, se vaikuttaa elämään monella tavalla. Silloin hän ei saa opinto- tai asuntolainaa, ei voi ostaa osamaksulla kaupasta tavaraa jne. Maksuhäiriö voi vaikuttaa myös siihen, että on vaikea saada työpaikka, jossa täytyy käsitellä rahaa.

 

Kun asiakas ei esimerkiksi maksa 50 euron puhelinlaskua, tapahtuu seuraavat asiat:

 

  1. Ensin tulee yleensä puhelinlaitokselta ystävällinen kirje, sillä joskus asiakas vain unohtaa maksaa laskun.

  2. Seuraavaksi tulee maksukehotus, jossa puhelinlaitos kertoo, että lasku menee perimistoimistolle.

  3. Kun aikaa kuluu noin 30 – 60 päivää, menee asia perintätoimistolle, joka lähettää oman maksukehotuksen. Nyt laskussa on perintämaksut ja korko laskulle.

  4. Noin 4 – 5 kuukauden kuluttua asia menee oikeuteen. 

  5. Jos henkilö ei maksa velkaa, oikeus katsoo, että velan voi panna ulosottoon. Tämän jälkeen asiakas joutuu maksuhäiriölistalle ja hän on luottokelvoton.

  6. Perintätoimiston kanssa voi yrittää vielä tehdä maksusopimuksen, mutta asiakas ei pääse enää pois maksuhäiriölistalta.

  7. Maksuhäiriölistalta pääsee pois 4 vuoden kuluttua.

 

Voit tarkastaa Suomen Asiakastiedosta omat luottotiedot. Esimerkiksi pankit, kaupat, työnantajat jne. voivat myös kysyä luottotiedot.

 

Suomen Asiakastieto Oy
Työpajankatu 10
PL 16
00581 HELSINKI
Puh. 09-1488 6256
Asiakaspalvelu avoinna 9.00-15.30 

 

Tietoa luottotietorekisteristä:k  https://www.asiakastieto.fi/omatieto/fi/ukk

Tietoa ulosotosta:    https://oikeus.fi/ulosotto/fi/index/ulosotto.html

 

Sanasto:
  1. ulosotto (ottaa velka pois esimerkiksi palkasta)

  2. maksuhäiriö, (maksuvaikeus)

  3. yritys, firma

  4. velka (kun esimerkiksi lainaat rahaa tai ostat osamaksulla, olet velkaa)

  5. osamaksu (kun maksat laskua osissa, esimerkiksi kerran kuukaudessa tavarataloon)

  6. maksukehotus, maksupyyntö

  7. perintätoimisto (toimisto, joka hoitaa ulosottoa)

  8. omaisuus, varallisuus

  9. perintämaksu (lisäraha, joka täytyy maksaa perintätoimistolle)

  1. korko (lisäraha, joka laskuun tulee tietyn prosentin mukaan)

  2. alussa <-> lopussa

  3. vapaaehtoinen <-> pakollinen

  4. ottaa yhteys (esimerkiksi soittaa tai tavata joku ihminen)

  5. maksusuunnitelma, maksusopimus

  6. maksuhäiriölista, maksuhäiriöluettelo

  7. luottokelvoton (ihminen, joka ei saa luottoa eli velkaa) <-> luottokelpoinen

  8. vaikuttaa (jokin asia muuttaa toista asiaa)

  9. käsitellä (hoitaa jokin asia)

  10. unohtaa <-> muistaa

  11. oikeus, tuomioistuin

Tehtävät