1 Oppimateriaalin käyttö ja tutkiva oppiminen

Perinteinen kontaktiopetusta sisältävä kurssi

Videoeditoinnin peruskursseilla tätä oppimateriaalia voidaan soveltaa oppikirjan sijaan tai rinnalla yhdessä Internet-lähteiden kanssa. Opettaja voi soveltaa materiaalia kurssin aikatauluun ja laajuuteen soveltaen. Opettaja voi viedä kurssin oman oppimiskäsityksensä ja opetustottumustensa mukaan tai soveltaa tutkivan oppimisen näkökulmaa. Opiskelijoiden käytettävissä tulisi olla vähintään videoeditointiohjelman kokeiluversio (Adobe Premiere 6.0 tai uudempi), mutta mieluiten videoeditointi työasema ja digitaalinen videokamera. Teorian opetuksessa voidaan tarvittaessa soveltaa perusteiden luennointia tai pienehköjä esitemiä eri aiheista. Ihannetapauksessa kukin opiskelijat perehtyvät digitaalisen videon tekniikkaan ja teoriaan omatoimisesti osana oppimispäiväkirjaan raportoitavia pohdintoja harjoitustöineen. Jos vain aikataulu ja resurssit mahdollistavat, kannattaisi harjoitustöihin käyttää kurssilla tai aiemmissa yhteyksissä kuvattua videomateriaalia.

Etäopiskelumateriaali

Kurssisivut ja videomateriaali voidaan jakaa opiskelijoille koulutusorganisaation lähiverkossa tai Intranetissä. Etäopiskelua varten voidaan opiskelijalle tehdä CD-ROM tai DVD-kopio oppimateriaalista. Oppimateriaali soveltuu sellaisenaan itseohjautuvaan opiskeluun. Olisi suotavaa, että opiskelija olisi vuorovaikutuksessa ohjaajan ja vertaisopiskelijoiden kanssa. Opettaja ja vertaisopiskelijat antaisivat palautetta lähtökartoituksesta, suunnitelmista, editointiprojektista ja mahdollisesta näyttökokeesta. Jos opettajalla on käytettävissä hyvät etäohjausvälineet (NetMeeting / NetOp Remote Control), voi opettaja neuvoa etäopiskelijaa tarvittaessa myös "kädestä pitäen". Etäopetuksessa voidaan soveltaa myös ohjelman toiminnan tallentamista videona/animaationa (ohjemia esim. RoboDemo, Camtasia Studio yms.). Opettaja voi vastata kysymykseen tai antaa editointivinkkejä ruutuanimaatiolla. Opiskelija voi myös tallentaa ongelmansa ruutuesitykseksi, jonka voi lähettää opettajalle tai vaikkapa kaikkien kurssilaisten nähtäväksi kurssin vinkkifoorumiin.

Harrastajan itseohjautuvan opiskelun apuväline

Moniin koteihin on hankittu sekä digitaalivideokamera että multimediaominaisuuksilla varustettu kotitietokone. Oppimateriaalin avulla kynnys koti- ja harrastuskäytössä kuvattujen videoiden digitaalisen editoinnin aloittamiseen madaltuu. Harrastuskäytössä opiskelumotivaatio on korkea eikä suorituspaineita ole. Harrastajalla on omaa videomateriaalia ja ideoita yllin kyllin, joten kurssimateriaalista tarvitaan lähinnä editointivinkkejä, linkkejä ja demonstraatiota.


>> Ohjeet : 1 2 3 4