1 Oppimateriaalin käyttö ja tutkiva oppiminen
Perinteinen kontaktiopetusta sisältävä kurssi
Videoeditoinnin peruskursseilla tätä oppimateriaalia
voidaan soveltaa oppikirjan sijaan tai rinnalla yhdessä Internet-lähteiden
kanssa. Opettaja voi soveltaa materiaalia kurssin aikatauluun ja
laajuuteen soveltaen. Opettaja voi viedä kurssin oman oppimiskäsityksensä
ja opetustottumustensa mukaan tai soveltaa tutkivan oppimisen näkökulmaa.
Opiskelijoiden käytettävissä tulisi olla vähintään
videoeditointiohjelman kokeiluversio (Adobe Premiere 6.0 tai uudempi),
mutta mieluiten videoeditointi työasema ja digitaalinen videokamera.
Teorian opetuksessa voidaan tarvittaessa soveltaa perusteiden luennointia
tai pienehköjä esitemiä eri aiheista. Ihannetapauksessa
kukin opiskelijat perehtyvät digitaalisen videon tekniikkaan
ja teoriaan omatoimisesti osana oppimispäiväkirjaan raportoitavia
pohdintoja harjoitustöineen. Jos vain aikataulu ja resurssit
mahdollistavat, kannattaisi harjoitustöihin käyttää
kurssilla tai aiemmissa yhteyksissä kuvattua videomateriaalia.
Etäopiskelumateriaali
Kurssisivut ja videomateriaali voidaan jakaa opiskelijoille koulutusorganisaation
lähiverkossa tai Intranetissä. Etäopiskelua varten
voidaan opiskelijalle tehdä CD-ROM tai DVD-kopio oppimateriaalista.
Oppimateriaali soveltuu sellaisenaan itseohjautuvaan opiskeluun.
Olisi suotavaa, että opiskelija olisi vuorovaikutuksessa ohjaajan
ja vertaisopiskelijoiden kanssa. Opettaja ja vertaisopiskelijat
antaisivat palautetta lähtökartoituksesta, suunnitelmista,
editointiprojektista ja mahdollisesta näyttökokeesta.
Jos opettajalla on käytettävissä hyvät etäohjausvälineet
(NetMeeting / NetOp Remote Control), voi opettaja neuvoa etäopiskelijaa
tarvittaessa myös "kädestä pitäen".
Etäopetuksessa voidaan soveltaa myös ohjelman toiminnan
tallentamista videona/animaationa (ohjemia esim. RoboDemo, Camtasia
Studio yms.). Opettaja voi vastata kysymykseen tai antaa editointivinkkejä
ruutuanimaatiolla. Opiskelija voi myös tallentaa ongelmansa
ruutuesitykseksi, jonka voi lähettää opettajalle
tai vaikkapa kaikkien kurssilaisten nähtäväksi kurssin
vinkkifoorumiin.
Harrastajan itseohjautuvan opiskelun apuväline
Moniin koteihin on hankittu sekä digitaalivideokamera että
multimediaominaisuuksilla varustettu kotitietokone. Oppimateriaalin
avulla kynnys koti- ja harrastuskäytössä kuvattujen
videoiden digitaalisen editoinnin aloittamiseen madaltuu. Harrastuskäytössä
opiskelumotivaatio on korkea eikä suorituspaineita ole. Harrastajalla
on omaa videomateriaalia ja ideoita yllin kyllin, joten kurssimateriaalista
tarvitaan lähinnä editointivinkkejä, linkkejä
ja demonstraatiota.
>> Ohjeet : 1 2
3 4
|