3 Opettajalle
Videoeditointikurssilla
opettajan rooli riippuu kurssin virtuaalisuusasteesta sekä
opettajan asiantuntemuksesta ja pedagogisista näkemyksistä.
Tutkivan oppimisen soveltamisessa olisi ihanteellista, jos
opettaja voisi mukautua valmentajan ja ohjaajan rooliin antaen tilaa
opiskelijoiden omalle ajattelulle. Opettaja voi päättää,
miten paljon teoriaa ja käytännön editointiharjoituksia
käydään yhdessä läpi ja millaiseen oppimiseen
haluaa joukkuettaan valmentaa. Käytännön tilanteissa
vastassa on hyvin erilaisia opiskelijoita, joista osalle sopii hyvin
itseohjautuva tutkiva oppiminen ja osa odottaa valmista lounasta
nautittavaksi (valmiiksi 95 prosenttisesti ohjeistetut harjoitukset).
Jotta erilaisiin teknisiin ja motivationaalisiin valmiuksiin voitaisiin
mielekkäästi vastata, pitäisi opettajan pystyä
ohjaamaan kukin omien tavoitteidensa suhteen mahdollisimman mielekkäisiin
oppimistavoitteisiin ja työtapoihin. Motivaation luonti ja
ylläpito on siis varsin keskeistä oppimisen ohjaamisessa.
Kun videoeditointi on varsin helppoa ja hauskaa puuhaa, ei tässä
pitäisi olla ylipääsemättömiä vaikeuksia.
Opettaja voi soveltaa valmiita aineistoja, harjoitustehtäviä,
demoja ja projektiaiheita niitä mahdollisesti laajentaen tai
täsmentäen. Kurssille kannatta perustaa myös keskustelualue
käytössä olevaan verkko-opiskeluympäristöön
(esim. WebCT). Demonstraatiota ja editointivinkkejä kannattaa
tarpeen mukaan lisätä joko tämän kurssin Demot-osioon
tai verkko-oppimisympäristöön. Kurssimateriaalin
mukaista työmäärää voi sovittaa tapauskohtaisesti
riippuen koulutustasosta, opintoviikkomäärästä
ja esim. harjoitusprojektien ryhmäkoosta. Arvioinnin tueksi
(sekä näyttötutkintoja varten) opettaja voi suunnitella
suppeahkon (esim. 6 t) editointitehtävistä tai laajemman
harjoitustyöstä (40-50 t) koostuvan näyttökokeen.
Tutkiva ja ongelmakeskeinen oppiminen
Tietokoneohjelmien perusteiden ja soveltamisen opettelu on oivallinen
tutkivan oppimisen soveltamisalue. Opiskelija pääsee varsin
lyhyen tutusteluvaiheen jälkeen itseohjautuvaan työskentelyyn
sisäisen motivaationsa voimin. Tätä prosessia tukevat
ongelmien ratkaisutilanteissa koetut ns. Flow-ilmiöt (ahaa-elämykset).
Tutkivan oppimisen ydin on siinä, että uuden teorian
ymmärtäminen muistuttaa paljolti sen "uudelleen"
keksimistä. Opiskelija ei vain sulauta uutta ylhäältä
jaettua tietoa entiseen vaan rakentaa aina uuden tiedon ja taidon
itse.
Tutkivan oppimisen kulkua voidaan kuvata yksinkertaisimmillaan
7 vaiheen oppimiskehällä:

Teoreettisten asioiden opiskelussa on siis kysymys tietellistä
tutkimusta muistuttavasta prosessista, jossa lähtötietojen
pohjalta kehittynyttä työskentelyteoriaa (hypoteesia)
tarkastellaan hankittavan uuden tiedon valossa. Tätä ajattelumallia
voidaan soveltaa myös hyvin käytännönläheisiin
oppimistilanteisiin. Esimerkiksi:
1: tarkastellaan videokameran hankintaan liittyviä tekijöitä
2: määritellään kameranvalinnan ongelmat
3: määritellään lähtötietojen (tai
alustavan asiaan perehtymisen perusteella) hyvän kameran kriteerit
4 ja 5: pohditaan kriittisesti omia kameranvalintakriteereitä
ja hankitaan eri lähteistä lisää tietoa kameroista
6: tiedon lisääntyessä myös kameravalinnan ongelmakenttä
muuttuu jonkin verran ja valintaan ratkaisevasti vaikuttavat kriteerit
nousevat selkeämmin esiin
7: laaditaan muuttuneiden käsitysten pohjalta uudet "hyvän
kameran kriteerit"
Tämä kaikki voi tapahtua vuorovaikutuksessa erilaisten
ihmisten (harrastajat, kaverit, asiantuntijat jne.) kanssa. Vuorovaikutukselle
on tyypillistä, kukin tuo oman kortensta yhteiseen kekoo ja
voidaan puhua jaetusta asiantuntijuudesta.
Videoeditoinnin tai muiden käytännön tekniseen toteutukseen
liittyvät pienetkin ongelmat voidaan pureskella varsin samantapaisella
ongelmanratkaisuprosessilla. Usein käytännön elämässä
teemme luonnostamme tämänkaltaisia "tutkimuksia"
käyttämällä ns. maalaisjärkeä sekä
"valistuneen tekemällä oppimisen" menetelmää.
Virheiden tekeminen ja niiden kautta oppiminen kuuluu olennaisesti
oppimisprosessiin, mutta ei ole järkevää hakata epätoivoisesti
päätänsä seinään ottamatta selvää
mistä on kysymys. Tutkivassa oppimisessa tavoitteena on tunnistaa
virhemahdollisuudet ja ongelmat etukäteen ja löytää
"vähemmä virheellisiä" ratkaisuja. Oikeita
ratkaisujahan on harvoin olemassa!!
>> Ohjeet :1
2 3 4
|