Materiaalisivu

SNELLMANNIN PÄIVÄ
tehtävät

 

 1. SANASTOTEHTÄVÄ. KÄÄNNÄ UUDET SANAT.
 1. puolesta <->  
 2. keskustella – minä keskustelen – hän keskustelee = jutella  
 3. kiinnostua (mistä?) minä kiinnostun filosofiasta.  
 4. kerätä – minä kerään – hän kerää  
 5. Kalevala (kirja, jossa on vanhoja suomalaisia runoja; kansalliseepos)  
 6. runo  
 7. fanaattinen (hyvin innostunut jostakin)  
 8. riidellä – minä riitelen – hän riitelee  
 9. viranomainen (valtion virkamies, esimerkiksi poliisi)  
10. kuuluisa = tunnettu <-> tuntematon  
11. suosittu <-> epäsuosittu  
12. lehtimies = lehden toimittaja  
13. ymmärtää – minä ymmärrän – hän ymmärtää  
14. välittää – minä välitän – hän välittää (kiinnittää huomio johonkin, olla kiinnostunut) (mistä) Älä välitä hänestä  
15. virallinen <-> epävirallinen  
16. laki – lait  
17. väkivaltainen = aggressiivinen  
18. taistella – minä taistelen – hän taistelee  
19. tutkija  
20. vaarallinen <-> vaaraton  
21. muuttaa – minä muutan – hän muuttaa  
22. perustaa – minä perustan – hän perustaa  
23. neuvo = ohje  
24. maanviljelijä  
25. erilainen <-> samanlainen  
26. teema = aihe  
27. kirjoitus – kirjoitukset  
28. kielto – kiellot  
29. julkaista – minä julkaisen – hän julkaisee  
30. valta – vallat  
31. antaa lupa – luvan = luvata  
32. vaikuttaa  
33. muuttua (millaiseksi?) ilma muuttuu kylmäksi  
34. muuttua (miksi?) muuttua helpoksi – muuttua helpommaksi  
35. liputuspäivä  

 

 2. OIKEIN VAI VÄÄRIN ?
 
  Oikein Väärin

1. Snellmanin isän ammatti on filosofi.

   
2. Snellman haluaa, että Suomessa voi opiskella myös suomen kielellä.    
3. Viranomaiset puhuvat ruotsia 1800-luvun alussa suomalaisille.    
4. Snellmanin päivä on 12.5. ja silloin voi panna Suomen lipun tankoon.    
5. Snellman haluaa, että myös naiset menevät kouluun.    
6. Snellman on elämänsä aikana professori, filosofi ja toimittaja.    
7. Aleksanteri I ymmärtää suomalaisten ongelmia.    
8. Snellman haluaa, että suomalaiset saavat oikeuden omaan kieleen ja kulttuuriin ilman sotaa.    
9. Snellman perustaa ensimmäisen poliittisen lehden Suomeen.    
10. Snellman, Lönnrot ja Runeberg puhuvat suomalaisen identiteetin puolesta.    

3. VASTAA KYSYMYKSIIN

1) Miksi Saima - lehti lopetetaan?

2) Mitä hyviä asioita Aleksanteri II :n aikana Suomelle tapahtuu?

3) Millä tavalla suomalaisuuden puolesta Snellmanin mielestä täytyy taistella?

4) Millainen Suomi on vuonna 1806? Millaista on Suomalaisten elämä?

 4. SUOMEN KIELEN TEHTÄVIÄ:

A) Täydennä:

 1) Snellmanin isä keskustelee poikansa kanssa_________________________.

 2) Kun Aleksanteri II tulee ___________________, monet asiat muuttuvat Suomen kansalle
      _______________________.

 3) Maamiehen ystävä -lehdessä on neuvoja ____________________________.

 4) Vuonna 1850 ei saa ___________________ poliittisia kirjoituksia.

 5) Aleksanteri II antaa ___________________ kirjoittaa vapaasti.

 6) Snellman riitelee usein ____________________ kanssa.

 7) Rikkaan yläluokan ihmiset eivät ____________________ köyhästä tavallisesta Suomen kansasta.

 8) Snellman ajattelee, että Suomen kansa ei voi tehdä mitään _________________.

 9) Snellman haluaa muuttaa asioita ja siksi hän on monen mielestä _________________.

10) Snellmanin filosofian kirja on ___________________ Ruotsissa.

 

B) Mikä on vastakohta <-> tai synonyymi =
1) aggressiivinen =  
2) vastaan <->  
3) tuntematon <->  
4) aihe =  
5) vaaraton <->  
6) suosittu <->  
7) jutella =  
8) lehden toimittaja =  
9) ohje =  
10) luvata=  

 

C. Mikä on monikko?
1) valta  
2) lupa  
3) kirjoitus  
4) laki  
5) kielto  

 

Materiaalisivu Sivun alkuun