KULUTTAJAN OIKEUDET
|
Kuluttaja on ihminen, joka ostaa ja käyttää
jotakin tavaraa tai palvelua. Palvelua voi olla esimerkiksi
hotelli- ja ravintolapalvelut jne. Kuluttajansuojalaki suojaa ihmistä,
jos tavaran myyjä esimerkiksi mainostaa tavaraa väärin
tai tavarassa on vika. Kunnan kuluttajaneuvoja
auttaa sinua, jos sinulla on myyjän kanssa ongelmia.
Kun ostat tavaran tai palvelun, sinun täytyy maksaa se. Ostaja ei voi sanoa, että hän ei maksa tavaraa vaan tuo sen takaisin kauppaan. Kaupan ei tarvitse ottaa hyvää tavaraa takaisin, jos se ei halua. Monet kaupat antavat ostajan vaihtaa tavaran, koska he haluavat antaa hyvää palvelua. Jos myyjä tulee kotiin ja myy sinulle tavaran, sinä voit peruuttaa kaupan 14 päivän aikana. Sinä voit peruuttaa sen esimerkiksi puhelimella. Samalla tavalla sinä voit peruuttaa myös postimyyntikaupan, puhelinkaupan, nettikaupan ja TV-kaupan. |
|
Vika tavarassa tai palvelussa
![]() |
Tavarassa on vika, jos
Kun tavarassa tai palvellussa on vika, sinun täytyy ensin soittaa tai mennä kauppaan ja puhua asiasta myyjän kanssa. Usein tavarassa on takuuaika. Se tarkoittaa, että tavaran voi tuoda takaisin, jos siinä on takuuaikana virhe. Myyjä ei ota tavaraa takaisin, jos ostaja rikkoo tavaran itse. Ostaja voi yrittää palauttaa tavaran myös takuuajan jälkeen. Kuluttajansuojalaki suojaa ostajaa myös takuuajan jälkeen. |
||||||||||
|
![]() |
Jos palvelu tai tavara on paljon myöhässä,
sinä voit sanoa, että haluat peruuttaa kaupan. Jos sinä haluat peruuttaa kaupan, sinun täytyy kertoa se nopeasti myyjälle. Jos sinulla on tämän jälkeen ongelmia myyjän kanssa, voit mennä kuluttajaneuvojan luokse. Sinä et saa käyttää tavaraa tämän jälkeen! Jos tavarassa on vika, myyjän täytyy korjata vika tai vaihtaa tavara uuteen tavaraan. Myyjä voi ensin korjata vian. Saat uuden tavaran, jos vikaa ei voi korjata. Myyjän täytyy korjata vika heti. Jos myyjä ei korjaa vikaa tai anna uutta tavaraa, voit pyytää alennusta hintaan. Jos vika on suuri, voit sanoa, että et halua ostaa tavaraa. Jos et ole varma, mitä sinun täytyy tehdä, voit mennä kuluttajaneuvojan luokse ja pyytää apua. Jos tavarassa tai palvelussa on vika ja sinun täytyy soittaa esimerkiksi puhelimella asian takia, sinä voit saada myyjältä puhelinmaksun. Sinä voit saada myyjältä esimerkiksi puhelin-, matka- ja postimaksut. Sinä et voi saada rahaa siitä, että sinulle tuli huonosta kaupasta paha mieli. |
![]() |
Kantarelli 10 €/kg | Kun myyjä mainostaa tavaraa, hänen täytyy
kertoa kaikki tärkeät asiat tavarasta tai palvelusta. Ostajan
täytyy selvästi nähdä, paljonko tavara hänelle maksaa. Ostajan
täytyy myös nähdä, mikä on esimerkiksi tavaran kilohinta, metrihinta
jne. Kun ostat esimerkiksi lihaa, hinnassa täytyy olla myös kilohinta.
Tietoa kuluttajasuojasta, Kuluttajavirasto |
![]() |
|
Sanasto:
|
|