Palaa tekstiin tästä.

TEHTÄVÄT / KULUTTAJAN OIKEUDET...1

Oikein - Väärin

1. Kuluttajaneuvoja on kaikissa kunnissa.
2. Sinä voit saada korvauksen, jos tavarassa ei ole käyttöohjeita ja tavara menee sen takia rikki
3. Mainoksessa ei tarvitse kertoa tavaran hintaa.
4. Kun tilaat lehden puhelimessa, voit peruuttaa lehden 2 viikon sisällä tilauksesta.
5. Jos tavarassa on vika, sinä saat heti uuden tavaran tilalle.
6. Jos tavarassa on pieni vika, sinä voit pyytää hintaan alennusta.
7. Kermassa täytyy olla litrahinta ja myyntihinta.
8. Sinä voit pyytää korvausta siitä, että tavara on huono ja sinä olet masentunut kaupasta.

Vastaa:

  1. Kuka auttaa sinua, jos sinä ja myyjä olette eri mieltä kaupasta?
  2. Mikä on myyjän oikeus, kun sinä viet huonon tavaran takaisin ja haluat uuden tavaran?
  3. Mitä laki sanoo TV-kaupasta?
  4. Milloin sinä voit pyytää myyjältä matkakorvausta?
  5. Millä tavalla myyjän täytyy ilmoittaa jogurtin hinta?

Keskustelutehtäviä:

  1. Onko sinulla ollut ongelmia, kun olet ostanut tavaran tai palvelun? Millaisia?
  2. Onko sinun lähtömaassasi samanlaiset kuluttajan oikeudet?
  3. Etsi puhelinluettelosta kuluttajaneuvojan nimi, osoite ja puhelinnumero. Menkää ryhmän kanssa kuluttajaneuvojan luokse tutustumiskäynnille.

Oikein - Väärin tehtävän vastaukset:

  1. Oikein
  2. Oikein
  3. Väärin
  4. Oikein
  5. Väärin
  6. Oikein
  7. Oikein
  8. Väärin

Palaa tekstiin tästä.