3 Valotus ja valaistus

Videokuvaus
Videokameroiden valotusautomatiikka on uskomattoman kehittynyttä säätäen objektiivin himmenninaukkoa kohteen kirkkauden mukaan. Jos valoa on liian vähän, värien toistuminen heikkenee. Automaattivalotuksella kuvattaessa kuvakulma ja rajaus vaikuttaa valotuksen säätöön. Yleensä kamerassa on myös valotuksen käsisäätömahdollisuus (demovideo), jolloin kunkin tilanteen valottuminen voidaan säätää itse. Esim. auringonlasku voidaan kuvata todellisuutta hämärämpänä tai vastavaloon kuvatessa (esim. ikkunatausta) voidaan valaistus säätää kohteen perusteella, jolloin tausta ylivalottuu. Usein on tarpeen lukita valotus tietyn kohteen mukaan, ettei kameran kääntyessä erilaiseen valaistusympäristöön kohteen valotus mene pieleen. Valotusta voidaan soveltaa videoilmaisussa hyvin monipuolisesti, ja oikea valotus riippuu aina kuvaajan tavoitteista.

Kameraoptiikan valovoimaisuus vaihtelee ja yleensä valovoima kasvaa linssikoon mukana. Useissa kameroissa voidaan myös erilaisia hämäräkuvausohjelmia tai pimeäkuvausmahdollisuus infrapunatekniikalla. Usein myös suljinaikaa voidaan säätää, jolloin kuvasta tulee nykivä, mutta kohteet saadaan näkyviin.

Videokameroissa on usein kiinteä tai lisävarusteena hankittava videovalo, joka poistaa monet tavalliset valaistusongelmat juhla- ja perhekuvauksissa. Varsinaisia verkkovirralla toimivia kuvausvaloja tarvitaan yleisvalaistukseen ja studiokuvauksiin.

Valon värilämpötila (Kelvin-asteikko) vaihtelee valonlähteen mukaan. Sinivalkoisen päivänvalon värilämpötila on korkeampi kuin keinovalon. Ihmisellä aivot ovat oppineet korjaamaan väritastapainon tiettyyn suuntaan. Kamera tallentaa värit paljon todenmukaisemmin, minkä vuoksi toisinaan kameralle tallettuu luonnottomalta näyttäviä värivivahteita. Jotta videokuvan värit olisivat mahdollisimman "oikeita" on kaikissa kameroissa automaattinen valkotasapainon säätö, joka tunnistaa valonlähteen ja korjaa värit automaattisesti. Valkotasapainovalikossa on silti usein myös mahdollista valita ulko- tai sisäkuvaus sekä valkatasapainon käsisäätö.

Joskus valon liian suuri kontrasti (esim. auringonpaiste varjoiseen metsään) haittaa yksityiskohtien erottumista. Paras valaistus on usein tasainen hajavalo, jota voidaan tuottaa myös videovalojen eteen laitettavilla pehmennyssuotimilla. Kolmipistevalaisussa takavalo asetataan esim. henkilön yläpuolle valaisemaan olkapää ja hiukset takaviistosta, päävalo etupuolelle ja tasoitusvalo kasvojen toiselle puolelle poistamaan päävalosta johtuvia varjoja.


> Videokuvaus :1 2 3 4 5 6