Metsäkuljetus:
Energiapuun metsäkuljetus nuoren metsän kunnostuskohteilla tehdään pääosin samalla kalustolla kuin normaali ainespuun
metsäkuljetus. Oksineen kuljetettavan energiapuun kuljettamiseen on kehitelty erilaisia levitettyjä ja/tai tiivistäviä metsänkuljetusratkaisuja, joita käytetään yleisemmin hakkuutähteiden korjuussa.
Vapolla on käytössään HavuHukka -hakkuutähdeperävaunu, jolla tapahtuu hakkuutähteen metsä-
ja kaukokuljetus. Energiapuun korjuuseen on kehitetty myös normaalia pitemmillä piikeillä varustettuja kouria. Kyseisten piikkikourien avulla minimoidaan epäpuhtauksien pääseminen hakkeen sekaan sekä parannetaan energiapuun saantoa korjuualalta.
Kaukokuljetus: Kaukokuljetus tapahtuu täysperävaunullisella kuorma-autolla tai lyhyillä matkoilla traktorin peräkärryllä. Terminaalihaketuksessa kuljetus tapahtuu esim.
HavuHukalla. Välivarastolla tapahtuva haketus voidaan tehdä suoraan odottavaan kaukokuljetusajoneuvoon. Välivaraston tulee olla vähintään yhden kuljetusauton hakekuorman suuruinen.
Täysperävaunun suurin tilavuus on enimmillään 150 m3 ja suurin hyötykuorma 37 tonnia. Kantavuus rajoittaakin kuormakoon yli 50 % kostealla hakkeella 110 irtokuutioon ja 40 %:n kosteudella 135 irtokuutioon.
Videot:
|
Energiapuun
metsäkuljetus
HavuHukka
-hakkuutähdeperävaunu
HavuHukka,
lähde: Vapo Oy
Hakkuutähdepaalien
kaukokuljetus
Lähde:
Timberjack Oy
|