11 Muuta
11.1 Storyboard
11.2 Liikeradan luonti
11.3 Virtual Clips
11.4 Animaatiot
11.5 Tehosteita Still-kuville
11. 1 Storyboard - nopeasti videokooste
Videon voi koostaa helposti ja nopeasti Storyboard-ikkunassa (kuva).
Luodaan uusi Storyboard-projekti (*.psq): New > Storyborad
Hiiren oikealla saadaan Import-toiminto näkyviin ja voidaan
tuoda halutut aineistot StoryBoard -ikkunaan, missä ne järjestellään
hiirellä raahaamalla. Turhat voidaan poistaa ikkunasta delete-näppäimellä.
Jos leikkeestä tarvitaan vain osa, leike aukeaa trimmausikkunaan
kaksoisklikkamalla. Trimmausikkunassa asetataan leikkeelle Mark
In ja Mark Out -merkit, joiden välillä oleva video otetaan
mukaan projektiin. Näin tehty pikaleikkaus saadaan automatisoitua
oletusvaihtoefektien ja ääniraitojen häivytysten
kanssa aikajanalle tai suoraan valmiiksi videoksi. Ennen videon
koostamista, voidaan aikajanalla tehdä lisätoimenpiteita,
jotka eivät tallennu ellei projektia tallenneta myös Premieren
.ppj- tietostoksi.
11.2 Liikeradan luonti leikkeelle ja asetukset
Videoleikkeelle, tekstille tai still-kuvalle voidaan määritellä
liikerata Effects Controls -paletin Motion
setup-asetuksista. Päällimmäisen videoleikkeen
liikerata (start, end, välipisteet), nopeus, zoomaus, pyöriminen,
kiihtyvyys sekä vääristymät (distortion) voidaan
määrätä varsin tarkasti asetuskista ja esikatselu
näyttää tuloksen varsin laadukkaasti. Asetuksia voidaan
muuttaa uudelleen Motion setupista tai efekti poistaa paletista
roskakoriin.
Still-kuvaa voidaan myös animoida tällä efektillä,
mutta jos halutaan liikuttaa vain valokuvasta rajattua osaa, pitää
kohde irrottaa taustasta ja
määritellä ennen Motion setup-asetuksia taustaväri
läpinäkyväksi (Transparency setup).
11.3Virtual Clips
Virtuaalileikkeitä määrittelemällä ja
luovasti soveltamalla voidaan toteuttaa muuten mahdottomia tehosteyhdistelmiä
ja nopeuttaa työskentelyä. Ensin luodaan virtuaalisesti
käytettävä lähdeaineisto tehosteineen aikajanalle
muusta projektista erilleen (aikajanan alkuun) ja määritellään
lähdealue Select Block - valintatyökalulla .
Tämän jälkeen tätä ikään kuin
toista projektia voidaan käyttää itse pääprojektin
alueella siten, että määriteltyyn virtuaalileikkeeseen
tehdyt muutokset tulevat näkyviin kaikkialla missä sitä
on sovellettu. Virtuaalileikkeiden avulla voidaan esimerkiksi käyttä
kerran luotua monimutkaisin tehostein leikattua jaksoa vaikkapa
10 kertaa eri kohdissa pääohjelmaa, ja soveltaa kaiken
lisäksi kullekin virtuaalileikkeelle uusia tehosteita niin
kuin mille tahansa leikkeelle. Virtuaalileikkeiden avulla voidaan
esimerkiksi toteuttaa useita erilaisia
siirtymätehosteita yhtäaikaa toteuttamalla efektit
ensin kahden virtuaalileikkeen sisällä ja sen jälkeen
virtuaalileikkeiden välillä.
Virtuaalileike voi sisältää useita leikkeitä
ja niistä voidaan luoda kokonainen virtuaalirakennelma. Virtuaalileikettä
ei voi kuitenkaan soveltaa aikajanalla lähdeleikkeiden kohdalla.

Virtuaalileikkeen lähde määritellään vetämällä
alue Block Select -työkalulla. Lähdealueen raja voi mennä
myös leikkeiden keskeltä. Hiiri muuttuu virtuaalityökaluksi
ja virtuaalileike voidaan raahata haluttuun kohtaan. Mikäli
ääntä ei haluta mukaan, painetaan vaihtonäppäintä
samalla. Kun luotua virtaalileikettä kaksoisklikataan (tai
valikosta Locate Clip) siirrytään virtuaalileikkeen lähteen
kohdalle ja Block Select -työkalu aktivoituu. Samasta virtuaalileikkeestä
voidaan nyt siirtää esiintymä toiseen kohtaan aikajanalle.
11.4 Animaatiot ja niiden tuonti Premiereen

Animaatioita voidaan tehdä myös erilaisilla rasteripohjaisilla
(Animation Shop, Xara)
tai vektoripohjaisilla (Flash)
animaattoreilla ja 3D-ohjelmilla (3D
Studio MAX, LightWave
3D, Realsoft
3D, Strata
3Dbase 3.5). Animaatio kannattaa tehdä suoraan lopullisen
videoprojektin pikselikoolla ja tuoda Premiere-projektiin AVI -tiedostona
(myös gif, flc, fli ym. animaatiotietostot ovat mahdollisia).
Premiere vääntää animaation koon projektin kuvasuhteisiin,
ellei leikkeen asetuksista (Clip>Video options>Maintain Aspect
Ratio) valita kuvasuhteen säilyttämistä alkuperäisenä.
Macromedian Flash MX (www.macromedia.com)
on monipuolinen työkalu vektoripohjaisten animaatioiden tekoon
ja Flash-tekniikkaa käytetäänkin paljon web-julkaisussa
(webforums.macromedia.com/flash/
). Flash -animaatiot on helppo yhdistää myös osaksi
videoeditointiprojektia. Sillä on helppo toteuttaa introt,
tekstitykset, videokuvan kanssa käytettävät vektorianimaatiot.
Aluksi animaation koko ja kuvanopeus
asetetaan vastaamaan videoprojektia. Flashilla voidaan nopeasti
animoida objektien suoraa tai mutkittelevaa liikettä, värien
ja muodon muutosta. Flashiin voidaan tuoda myös rasterikuvia
ja ääntä. Olennaista on animaation
elementtien hallinta eri tasoilla ajan suhteen. Lopputulos viedään
Flash:n Export Movie toiminnolla
pakkaamattomaan AVI-tiedostoon. Premieressä animaation sisältävän
videoleikkeen tausta voidaan määrittää läpinäkyväksi
Effects Controls-paletin asetuksilla.
11.5 Tehosteita Still-kuville
Still-kuville voidaan luoda erilaisia tehosteita yhdistelemällä
erilaista aineistoa sen kanssa soveltaen moniraitaeditoinnin mahdollisuuksia,
videosuotimia, siirtymätehosteita, läpinäkyvyysasetuksia
sekä liikeradan hallintaa. Still-kuva itsessään voidaan
laittaa liikkumaan tai sen yli voidaan liikuttaa still-kuvista tai
videoleikkeistä luotuja tehosteita. Still-kuvien tehosteita
voidaan luoda menestyksellä myös animaattoriohjelmilla,
esim. Flashilla.
Esimerkiksi Canopus videosuotimilla
saadaan still-kuvaan määriteltyä liikkuva sumeareunainen
alue (region), jossa esimerkiksi värisävyt vaihtuvat ja
alueen ulkopuolelle luodaan kohinaa. Näin voidaan tehdä
pysäytyskuvaan elävyyden tuntua. > demoleike...
|