11 Muuta

11.1 Storyboard
11.2 Liikeradan luonti
11.3 Virtual Clips
11.4 Animaatiot
11.5 Tehosteita Still-kuville


11. 1 Storyboard - nopeasti videokooste
Videon voi koostaa helposti ja nopeasti Storyboard-ikkunassa (kuva).
Luodaan uusi Storyboard-projekti (*.psq): New > Storyborad

Hiiren oikealla saadaan Import-toiminto näkyviin ja voidaan tuoda halutut aineistot StoryBoard -ikkunaan, missä ne järjestellään hiirellä raahaamalla. Turhat voidaan poistaa ikkunasta delete-näppäimellä. Jos leikkeestä tarvitaan vain osa, leike aukeaa trimmausikkunaan kaksoisklikkamalla. Trimmausikkunassa asetataan leikkeelle Mark In ja Mark Out -merkit, joiden välillä oleva video otetaan mukaan projektiin. Näin tehty pikaleikkaus saadaan automatisoitua oletusvaihtoefektien ja ääniraitojen häivytysten kanssa aikajanalle tai suoraan valmiiksi videoksi. Ennen videon koostamista, voidaan aikajanalla tehdä lisätoimenpiteita, jotka eivät tallennu ellei projektia tallenneta myös Premieren .ppj- tietostoksi.

11.2 Liikeradan luonti leikkeelle ja asetukset

Videoleikkeelle, tekstille tai still-kuvalle voidaan määritellä liikerata Effects Controls -paletin Motion setup-asetuksista. Päällimmäisen videoleikkeen liikerata (start, end, välipisteet), nopeus, zoomaus, pyöriminen, kiihtyvyys sekä vääristymät (distortion) voidaan määrätä varsin tarkasti asetuskista ja esikatselu näyttää tuloksen varsin laadukkaasti. Asetuksia voidaan muuttaa uudelleen Motion setupista tai efekti poistaa paletista roskakoriin.

Still-kuvaa voidaan myös animoida tällä efektillä, mutta jos halutaan liikuttaa vain valokuvasta rajattua osaa, pitää kohde irrottaa taustasta ja määritellä ennen Motion setup-asetuksia taustaväri läpinäkyväksi (Transparency setup).

11.3Virtual Clips

Virtuaalileikkeitä määrittelemällä ja luovasti soveltamalla voidaan toteuttaa muuten mahdottomia tehosteyhdistelmiä ja nopeuttaa työskentelyä. Ensin luodaan virtuaalisesti käytettävä lähdeaineisto tehosteineen aikajanalle muusta projektista erilleen (aikajanan alkuun) ja määritellään lähdealue Select Block - valintatyökalulla .

Tämän jälkeen tätä ikään kuin toista projektia voidaan käyttää itse pääprojektin alueella siten, että määriteltyyn virtuaalileikkeeseen tehdyt muutokset tulevat näkyviin kaikkialla missä sitä on sovellettu. Virtuaalileikkeiden avulla voidaan esimerkiksi käyttä kerran luotua monimutkaisin tehostein leikattua jaksoa vaikkapa 10 kertaa eri kohdissa pääohjelmaa, ja soveltaa kaiken lisäksi kullekin virtuaalileikkeelle uusia tehosteita niin kuin mille tahansa leikkeelle. Virtuaalileikkeiden avulla voidaan esimerkiksi toteuttaa useita erilaisia siirtymätehosteita yhtäaikaa toteuttamalla efektit ensin kahden virtuaalileikkeen sisällä ja sen jälkeen virtuaalileikkeiden välillä.

Virtuaalileike voi sisältää useita leikkeitä ja niistä voidaan luoda kokonainen virtuaalirakennelma. Virtuaalileikettä ei voi kuitenkaan soveltaa aikajanalla lähdeleikkeiden kohdalla.


Virtuaalileikkeen lähde määritellään vetämällä alue Block Select -työkalulla. Lähdealueen raja voi mennä myös leikkeiden keskeltä. Hiiri muuttuu virtuaalityökaluksi ja virtuaalileike voidaan raahata haluttuun kohtaan. Mikäli ääntä ei haluta mukaan, painetaan vaihtonäppäintä samalla. Kun luotua virtaalileikettä kaksoisklikataan (tai valikosta Locate Clip) siirrytään virtuaalileikkeen lähteen kohdalle ja Block Select -työkalu aktivoituu. Samasta virtuaalileikkeestä voidaan nyt siirtää esiintymä toiseen kohtaan aikajanalle.

11.4 Animaatiot ja niiden tuonti Premiereen

Animaatioita voidaan tehdä myös erilaisilla rasteripohjaisilla (Animation Shop, Xara) tai vektoripohjaisilla (Flash) animaattoreilla ja 3D-ohjelmilla (3D Studio MAX, LightWave 3D, Realsoft 3D, Strata 3Dbase 3.5). Animaatio kannattaa tehdä suoraan lopullisen videoprojektin pikselikoolla ja tuoda Premiere-projektiin AVI -tiedostona (myös gif, flc, fli ym. animaatiotietostot ovat mahdollisia). Premiere vääntää animaation koon projektin kuvasuhteisiin, ellei leikkeen asetuksista (Clip>Video options>Maintain Aspect Ratio) valita kuvasuhteen säilyttämistä alkuperäisenä.

Macromedian Flash MX (www.macromedia.com) on monipuolinen työkalu vektoripohjaisten animaatioiden tekoon ja Flash-tekniikkaa käytetäänkin paljon web-julkaisussa (webforums.macromedia.com/flash/ ). Flash -animaatiot on helppo yhdistää myös osaksi videoeditointiprojektia. Sillä on helppo toteuttaa introt, tekstitykset, videokuvan kanssa käytettävät vektorianimaatiot.

Aluksi animaation koko ja kuvanopeus asetetaan vastaamaan videoprojektia. Flashilla voidaan nopeasti animoida objektien suoraa tai mutkittelevaa liikettä, värien ja muodon muutosta. Flashiin voidaan tuoda myös rasterikuvia ja ääntä. Olennaista on animaation elementtien hallinta eri tasoilla ajan suhteen. Lopputulos viedään Flash:n Export Movie toiminnolla pakkaamattomaan AVI-tiedostoon. Premieressä animaation sisältävän videoleikkeen tausta voidaan määrittää läpinäkyväksi Effects Controls-paletin asetuksilla.


11.5 Tehosteita Still-kuville

Still-kuville voidaan luoda erilaisia tehosteita yhdistelemällä erilaista aineistoa sen kanssa soveltaen moniraitaeditoinnin mahdollisuuksia, videosuotimia, siirtymätehosteita, läpinäkyvyysasetuksia sekä liikeradan hallintaa. Still-kuva itsessään voidaan laittaa liikkumaan tai sen yli voidaan liikuttaa still-kuvista tai videoleikkeistä luotuja tehosteita. Still-kuvien tehosteita voidaan luoda menestyksellä myös animaattoriohjelmilla, esim. Flashilla.

Esimerkiksi Canopus videosuotimilla saadaan still-kuvaan määriteltyä liikkuva sumeareunainen alue (region), jossa esimerkiksi värisävyt vaihtuvat ja alueen ulkopuolelle luodaan kohinaa. Näin voidaan tehdä pysäytyskuvaan elävyyden tuntua. > demoleike...

Editoinnin perusteet

>> Videoeditointi: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12