Metsänhoitoyhdistykset ovat metsänomistajien
itsensä hallinnoimia ja rahoittamia yhdistyksiä.
Toimintaa säätelee vuoden 1999 alusta voimaan tullut
laki metsänhoitoyhdistyksistä.
Lain perusteella metsänhoitoyhdistyksen toiminnan tarkoitus
on
• Edistää metsänomistajien harjoittaman metsätalouden
kannattavuutta ja heidän metsätaloudelleen asettamiensa
muiden tavoitteiden toteutumista
• Edistää taloudellisesti, ekologisesti ja sosiaalisesti
kestävää metsien hoitoa ja käyttöä
• Tarjota toimialueellaan metsänomistajille metsätaloudessa
tarvittavia palveluja ja ammattiapua
Itsenäisten metsänhoitoyhdistyksien lukumäärä on
viime vuosina pienentynyt nopeasti fuusioiden seurauksena.
Vuoden 2004 alussa yhdistyksiä oli 158, kun
vuonna 1990 yhdistyksiä oli vielä yli 350.
Yhdistyksen jäsenyys
Metsänhoitoyhdistyksen jäseniä ovat kaikki
metsänhoitomaksua maksavat metsänomistajat, elleivät
he kieltäydy jäsenyydestä. Yhdistyslain jäsenyysperiaatteista
poiketen jäsenyys syntyy ilman omaa hakemusta metsänhoitomaksuvelvollisuuden
kautta. Automaattijäsenyyttä on perusteltu sillä,
että lähes kaikki metsänomistajat ovat velvollisia
rahoittamaan yhdistystoimintaa metsänhoitomaksuilla. Näin
kaikille maksuvelvollisille turvataan mahdollisuus osallistua
yhdistyksen päätöksentekoon.
Myös suomalainen ryhmäsertifiointiin perustuva metsäsertifiointi
puoltaa automaattijäsenyyttä. Yhdistyksen
jäsenyydestä voi erota kirjallisella
ilmoituksella, ero astuu voimaan heti ilman irtisanomisaikaa.
Metsänhoitoyhdistyksen on toiminnassaan kohdeltava tasapuolisesti
kaikkia metsänhoitomaksu maksavia metsänomistajia,
vaikka he eivät olisikaan yhdistyksen jäseniä.
Vaatimus perustuu veroluonteisen metsänhoitomaksun maksuvelvollisuuteen.
Yhdistyksen palvelut
Metsänhoitoyhdistystoiminnan tavoitteena on tarjota metsänomistajille
palveluja kaikissa metsää koskevissa asioissa. Metsänomistajien
edunvalvonta ja heidän metsätaloudellisten tavoitteidensa
toteutuminen on palvelutehtävän yleinen periaate.
Palveluissa on jonkin verran alueellista vaihtelua johtuen
esim. yhdistyksen roolista puukaupassa ja puunhankinnassa.
Keskeisiä palveluja ovat metsänhoito-, puukaupalliset-,
koulutus-, tiedotus-, neuvonta- ja suunnittelu- sekä muut
asiantuntijapalvelut.
Metsänhoitoyhdistys ei saa harjoittaa kauppaa ostamalla
tai myymällä metsänhakkuuoikeuksia tai puutavaraa
omaan lukuunsa eikä muutakaan elinkeinotoimintaa, joka
ei ole tarpeellista yhdistyksen tarkoituksen ja tehtävien
toteuttamiseksi.
Puukauppasopimuksia yhdistys voi tehdä metsänomistajan
kirjallisen valtuutuksen tai toimeksiannon perusteella (valtakirjakauppa).
Myös toistaiseksi voimassa oleva sopimus metsän hoito-
ja hakkuutöistä katsotaan tällaiseksi sopimukseksi.
Poikkeuksena edellisiin yhdistys voi tietyin rajoituksin tehdä toimitussopimuksia
energiapuusta ja metsäkeskuksen toimialueen pienyritysten
tarvitsemasta puusta.
Puukaupassa ja puunkorjuussa yhdistys voi antaa ammattiapua
ja palveluja vain myyjälle tai hänen valtuuttamalleen.
Metsänhoitoyhdistysten hyvää markkina-asema
ja luottamusta metsänomistajien keskuudessa kuvastaa se,
että yhdistysten kautta hoidetaan noin 80 % metsänhoitotöistä,
noin 70 % puunmyyntisuunnitelmista ja noin 40 % puukaupoista
tehdään yhdistysten valtakirjakaupoilla.
Metsänomistajien kaikinpuolinen avustaminen ja edunvalvonta
puukaupassa on korostunut viime vuosi yhdistysten toiminnassa.
Tämä johtuu paljolti EU:n ja kansallisen kilpailulainsäädännön
edellyttämistä muutoksista puukaupassa. Keskitettyjen
sopimusten aikakaudesta on siirrytty ostajan ja myyjän
väliseen sopimiseen.
Toiminnan rahoitus
Metsänhoitoyhdistykset rahoittavat toimintansa palveluista
perityillä maksuilla (= toimitusmaksut) ja lakisääteisillä metsänhoitomaksuilla.
Metsänhoitomaksuilla kerättyjä varoja ei saa
käyttää olennaisesti kilpailua vääristävällä tavalla.
Perusteena rajoitukselle on se, että metsäpalveluja
tarjoavat yhdistysten lisäksi muutkin tahot. Tulojen rakenteessa
(toimitusmaksut - metsänhoitomaksut) on yhdistysten välillä suuria
eroja.
Metsänhoitomaksuja on käytettävä ensisijassa
toimialueen metsänomistajien metsänhoidolliseen ja
metsätaloutta yleisesti edistävään neuvontaan,
koulutukseen ja tiedotukseen sekä yhdistyksen hallinnollisiin
tehtäviin. Laissa on määritelty tarkemmin sallitut
käyttökohteet. Yhdistysten on kirjanpidossaan ja
tilinpäätöksessään selvitettävä varojen
käyttö kustannusten katteeksi.
Pakollinen metsänhoitomaksu määräytyy
maksettavaksi metsänomistajalle, jolla on metsämaata
Lapin läänissä vähintään 12,
Oulun läänissä vähintään 7 ja
muualla maassa vähintään 4 hehtaaria. Pienemmän
metsälön omistaja voi hakemuksesta tulla yhdistyksen
jäseneksi.
Tilan metsänhoitomaksu koostuu perusmaksusta
ja hehtaarikohtaisesta maksusta.
Perusmaksu on 70 % koko maan kolmen edellisen vuoden puukuutiometrin
keskikantohinnasta ja sen määrää maa- ja
metsätalousministeriö.
Hehtaarikohtainen maksu määräytyy puukuutiometrin
keskikantohinnan ja metsänhoitoyhdistyksen vuosittain
päättämän maksuprosentin perusteella. Maksuprosentin
ylärajat ovat välillä 11 % - 1,5 % neljän
maantieteellisen vyöhykkeen puitteissa. Yhdistyksen ei
ole pakko periä hehtaarikohtaista maksua lainkaan.
Metsänomistajakohtainen hehtaarikohtaisen maksun yläraja
on 30 x puukuutiometrin keskikantohinta. Yläraja on metsänhoitoyhdistyskohtainen.
Metsänomistaja saa vapautuksen metsänhoitomaksusta,
jos lain asettamat seuraavat edellytykset täyttyvät.
1) Metsästä on laadittu voimassa oleva metsäsuunnitelma
2) Metsää on vähintään kolmen vuoden
ajan hoidettu ja käytetty hyvän metsänhoidon
ja –käytön vaatimusten mukaisesti
3) Metsässä ei ole selviä metsänhoidollisia
puutteita
4) Metsän hoidossa ja käytössä on käytettävissä muu
kuin metsäkeskuksen tai metsänhoitoyhdistyksen palveluksessa
oleva metsäammattihenkilö, jos metsänomistaja
tai hänen puolisonsa ei ole metsäammattihenkilö taikka
suorittanut metsätalousyrittäjän tutkintoa vastaavan
tutkinnon tahi vastaavan tasoista näyttökoetta
5) metsänomistaja ei ole jäsenenä siinä metsänhoitoyhdistyksessä,
jonka toimialueella metsä sijaitsee
Vapautusta haetaan metsäkeskukselta ja se myönnetään
enintään kymmenen vuoden ajaksi.
Hallinto
Yhdistyksen korkeinta päätösvaltaa käyttää vaaleilla
(postiäänestys) neljäksi vuodeksi valittu
valtuusto. Valtuutettujen lukumäärä on 15-39
henkilöä. Vaalissa äänioikeus on yhdistyksen
jäsenillä. Jos metsää omistaa yhtymä,
yhteisö, yhteisetuus tai puolisot yhteisesti, metsänomistajilla
on yksi yhteinen ääni. Vähintään
kahdella yhdistyksen jäsenellä on oikeus asettaa
ehdokkaita valtuuston vaaliin.
Valtuusto hyväksyy mm. seuraavat asiat:
• Toimintasuunnitelma ja talousarvio
• Toimintakertomus ja tilinpäätös
• Hallituksen valinta
• Metsänhoitomaksuprosentti
• Yhdistyksen säännöt
• Yhdistysten yhdistymiset
Hallitus vastaa yhdistyksen toiminnasta ja taloudesta valtuuston
päätösten mukaisesti (toimeenpanotehtävä),
valmistelee valtuustolle esiteltävät asiat ja edustaa
yhdistystä. Hallituksen jäsenten lukumäärä määrätään
yhdistyksen säännöissä. Yhdistyksen hallituksen
jäsenten tulee edustaa riittävästi yhdistyksen
eri alueita ja metsänomistajakunnan rakennetta.
Yhdistyksen käytännön toiminnasta vastaa toiminnanjohtaja
yhdessä muiden toimihenkilöiden, työntekijöiden
ja urakoitsijoiden kanssa.
Lisää tietoa: http://www.mhy.fi
Tehtävä 9: Viime vuosina on tehty useita metsänhoitoyhdistysten
fuusioita. Mitkä ovat olleet sinun mielestäsi tärkeimmät
syyt fuusioihin?
|